Jubileumboek.nl zorgt ervoor dat de geschiedenis van je bedrijf weer levend wordt. We laten de roots van je bedrijf spreken terwijl we tegelijkertijd het verhaal vertellen van nu en straks.
Corporate (hi)story: onze passie voor bedrijfsgeschiedenis
Jubileumboek.nl is geen reclamebureau, dat een bedrijf of een merk ‘maakt’ op de tekentafel. Wij gaan op zoek naar de oorsprong van je bedrijf, je roots. Die oorsprong bevindt zich natuurlijk in de archieven, maar vaak ook in de hoofden van je medewerkers, klanten en betrokkenen. Hun observaties en ervaringen zorgen voor een overtuigend, magisch verhaal.
Onze passie voor storytelling komt voort uit de overtuiging dat een verhaal mensen iets kan vertellen wat op een andere manier niet zou doordringen. Mensen maken graag deel uit van een verhaal. Een verhaal zorgt voor zingeving, stuurt, geeft richting en biedt houvast. Wij gaan op zoek naar dat verhaal en leggen het vast. In een boek of in een magazine, maar altijd in heldere taal en sprankelend vormgegeven. En het resultaat moet daarbij altijd de verwachtingen overtreffen.
We duiken in het verleden
Bij onze zoektocht naar de roots van je onderneming duiken we in het verleden. We gaan op zoek naar anekdotes, mijlpalen, successen, overwonnen crises, dromen, daden, emoties en tal van andere authentieke, tot de verbeelding sprekende content. Daarbij kijken we verder dan de bedrijfsarchieven, want vaak zitten die aansprekende anekdotes, feiten en wetenswaardigheden gewoon bij je collega’s. Zij vertellen, wij luisteren. Zij laten ons van alles zien, wij kijken. En dan draaien we de rollen om. Wij vertellen je wat we gehoord en gezien hebben. Ter controle. Om te zien of we op dezelfde golflengte zitten. We willen in ieder geval zaken weten als: Wie zijn jullie als organisatie, waar komen jullie vandaan, waarom doen jullie wat je doet, waar staan jullie nu, waar ga je naar toe?De antwoorden op deze vragen vormen de ingrediënten van elk bedrijfsverhaal.
De kracht van de verhaallijn
Een verhaal valt of staat met een goede verhaallijn. Bij een goed verhaal richt de aandacht zich op verbindende ervaringen en gevoelens. ‘Wij’-verhalen kunnen zijn: ‘Wij zijn trots’, ‘Wij gaan voor een doel’, ‘Wij delen een mentaliteit’, Wij ‘zijn’ de organisatie. Met specifieke verhaallijnen bepalen en raken we de kern van de identiteit van je bedrijf. En dan breekt het moment van keuzes maken aan. In welke vorm wil je het verhaal van uw organisatie gieten? Wat moet de toon precies worden? Welke beelden laten we spreken?
Je ziet: soms betrekken we onze klanten volledig bij het maken van een jubileumboek. Soms willen klanten ook niet anders, want het verhaal is uiteindelijk jouw verhaal. Jij en je medewerkers moeten het straks met trots gaan beleven. Maar soms is er weinig tijd en dan kunnen we je ook helemaal ‘ontzorgen’. Door onze jarenlange ervaring weten wij precies hoe we zelfstandig aan de slag kunnen.
Daarnaast heeft een corporate (hi)story nog een aantal andere en heel bijzondere eigenschappen. En die maken het de moeite helemaal waard:
- Een verhaal brengt gevoel over
- Het spreekt tot de verbeelding
- Een verhaal is makkelijker te onthouden én na te vertellen dan droge feiten
- Een goed bedrijfsverhaal is authentiek
- Het zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen identificeren met de organisatie
De kunst van het vertellen is een krachtig verhaal. De ultieme bedrijfsgeschiedenis van je onderneming communiceert, inspireert, identificeert, drukt een wij-gevoel uit, bevestigt kernwaarden van de organisatie en geeft ziel aan je onderneming.